Scania testează camioane alimentate cu energie solară
Dezvoltarea intensivă de către Scania a soluțiilor de transport electrificate de mâine inspiră multe idei tehnologice noi. Unul dintre acestea este un proiect de dezvoltare a unui camion alimentat cu energie solară, a cărui propulsie electrică este generată de celulele solare proprii ale vehiculului, amplasate într-o remorcă care este atașată unui vehicul hibrid-electric.
Prototipul finit a fost predat clientului și partenerului Scania de transport pe termen lung, Ernst Express, care îl va testa în condiții reale de funcționare pe drumurile suedeze.
„Când am început să ne gândim la asta acum mai bine de trei ani, punctul nostru de plecare au fost bateriile litiu-ion care sunt folosite în camioanele electrice cu baterii. În perioada în care Scania a lucrat cu această tehnologie, am văzut că bateriile au devenit mai ușoare, mai ieftine și mai dense din punct de vedere energetic”, explică Eric Falkgrim, lider tehnologic la departamentul de cercetare și inovare al Scania și manager de proiect pentru energia solară.
„Ne-am întrebat: „Dar dacă celulele solare arată o tendință similară? Dacă eficiența celulelor se dublează, costul se înjumătățește sau scade mult, există un prag de rentabilitate? Am vrut să aflăm dacă are sens să dezvoltăm această tehnologie.”
Un studiu preliminar de șase luni la sfârșitul anului 2019 și începutul lui 2020 a făcut echipa să realizeze că are sens să exploreze această tehnologie acum. Odată ce au primit finanțare de la agenția suedeză de inovare Vinnova, un proiect la scară largă a început în ianuarie 2021, cu dezvoltarea celulelor solare de către Universitatea Uppsala.
Totuși, proiectul este axat pe Suedia, nu tocmai cunoscută pentru soarele constant, mai ales în lunile mai reci. De ce asa?
„Am vrut în mod special să vedem dacă are sens în Suedia, deoarece dacă mergi în locuri precum Europa de Sud, Australia sau Africa de Nord, evident că este mult mai mult soare. Dacă poate funcționa aici în condiții mai puțin însorite și oarecum mai întunecate, atunci asta ar confirma valabilitatea pe scară largă a proiectului”, spune Falkgrim.
„Trebuie să ții cont de faptul că celulele solare nu sunt făcute să se deplaseze prin oraș într-un vehicul. Sunt concepute pentru a sta staționar deasupra unei case timp de 20 sau 30 de ani. A trebuit să rezolvăm provocările de siguranță în montarea panourilor solare pe un vehicul.
„Deci este destul de implicat din punct de vedere tehnic, dar nu avem presiunea aceea de a fi un proiect la scară largă în care producem ceva care va fi vândut la nivel global la sute și mii de clienți. Este un proiect de cercetare care se referă la a vedea dacă soluția are sens și până acum credem că are. Suntem încântați să avem cooperarea lui Ernst Express, care a colaborat cu noi în proiectul suedez e-Highway. Ei știu că acesta este o încercare cu posibilitatea unor probleme tehnice pe care va trebui să le reparăm.”
„Datele pe care le avem deja spun că panourile solare contribuie în mod semnificativ la energia pe care o obțineți pentru camion și este o parte a puzzle-ului general atunci când vine vorba de transportul decarbonizat. Primul lucru pe care trebuie să-l aflăm este „are sens?” Și să răspund: da, este suficient de bun să lucrăm la scara pe care o facem acum.”
Post Comment