×

MAN eTruck este de două ori mai silențios decât un model diesel clasic


Noul camion electric MAN eTruck este de două ori mai silențios decât un model diesel clasic și aproape la fel de silențios ca un autoturism.

MAN Truck & Bus a participat la studiul „Mobility Study on Low-Noise Logistics” realizat de Institutul Fraunhofer pentru Fluxul de Materiale și Logistică IML și sponsorizat de Ministerul Mediului, Conservării Naturii și Transporturilor din Statul Renania de Nord-Westfalia.

Scopul său este de a dezvolta standarde pentru măsurarea emisiilor de zgomot în timpul operațiunilor de livrare. MAN a participat la măsurătorile în lumea reală cu vehicule selectate folosind un vehicul de pre-producție MAN eTruck, care va fi livrat clienților pentru prima dată în 2024.

Rezultatul: camioanele electrice sunt percepute – mai ales la viteze reduse – ca fiind doar la jumătate din zgomotul camioanelor diesel comparabile.

„Pe baza măsurătorilor, nivelul pentru eTruck este cu aproximativ 6 dB mai mic pentru trecerea constantă la 20 km/h. Dacă se ia în considerare aici faptul că camionul diesel măsurat aici este cu aproximativ 5 dB mai silențios la 20 km/h decât abordarea tipică din literatură, diferența dintre eTruck și abordarea din literatură crește la 11 dB. eTruck este deci la jumătate din zgomotul unui camion diesel clasic din punct de vedere al impresiei auditive. Pentru abordarea accelerată, a existat o diferență de nivel și mai semnificativă între cele două camioane de 12 dB”, explică Michael Wirtz, manager de proiect al măsurătorilor de la Peutz Consult GmbH.

Pentru a putea clasifica și mai bine dezvoltarea zgomotului MAN eTruck, Wirtz a făcut o comparație cu mașinile de pasageri cu tracțiune convențională: „Cu un nivel de putere a sunetului de aproximativ 49 dB(A)/m la 20 km/h, eTruck este doar cu 1 dB mai „zgomotos” decât mașina de pasageri cu 48 dB(A)/m.”

Dr. Christoph Jeßberger, Manager de strategie de produs la MAN, face și el o evaluare pozitivă: „Cu MAN eTruck, vrem să facem o contribuție pozitivă oamenilor și naturii. O facem în primul rând cu libertatea locală de la emisii, dar și cu reducerea clar perceptibilă a zgomotului. Măsurătorile arată: Noile noastre camioane MAN eTruck ar putea fi utilizate și în afara orelor de vârf, adică târziu seara sau dimineața devreme. Acest lucru le deschide o gamă foarte largă de utilizări și un grad ridicat de flexibilitate pentru clienții noștri. Aceasta înseamnă utilizarea până la 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână – cu condiția să existe cadrul legal.”

Importanța acestor eforturi este demonstrată de cerintele de zgomot și izolare fonica in multe proceduri de aprobare.

De exemplu, Olanda a dezvoltat standardul PIEK. Pentru a obține certificarea – de exemplu, pentru livrările de noapte – camioanele și echipamentele de transport sunt testate acustic. Ele nu trebuie să depășească limitele de decibel prescrise la o distanță de 7,5 metri. În Germania, emisiiile de zgomot sunt evaluate conform TA Lärm (Instrucțiuni tehnice privind protecția împotriva zgomotului).

„În prezent nu există o imagine de ansamblu pe piață sau informații standardizate privind emisiile de zgomot de la vehiculele comerciale alternative utilizate în logistică în Germania”, explică Daniela Kirsch, manager de proiect la Fraunhofer IML, explicând problema din Germania. „De aceea avem nevoie de o soluție precum certificatul PIEK pe care companiile să o poată folosi pentru orientare.”

Fără valori orientative pentru permise obținerea de noi permise pentru livrări pe timp de noapte sau în afara orelor de vârf este încă adesea dificilă astăzi din cauza lipsei de valori pe care administrațiile le pot folosi pentru orientare.

„Prin producerea unui manual privind emisiile de zgomot din camioane cu sisteme de propulsie alternative în timpul livrărilor în zonele urbane, vrem să facem munca municipalităților și a autorităților de permise mai ușoară. Am constatat că le lipsesc date și valori măsurate dacă trebuie să decidă, de exemplu, asupra livrării pe timp de noapte în zonele urbane”, spune Kirsch. Studiul Fraunhofer privind logistica cu emisii reduse vizează să schimbe acest lucru.

Configurația studiului și metodele de măsurare

Studiul este așteptat să fie publicat la începutul anului 2024. Datele pentru acesta au fost colectate, printre altele, în timpul unei serie de măsurători pe pista de testare MAN din München. Experții au trimis un MAN eTruck și un MAN TGX 18.510 din aceeași clasă de greutate pe pistă și au măsurat nivelurile lor de zgomot.

Camioanele în cauză erau camioane semiremorci cu o greutate totală de 40 de tone. Angajații centrului de măsurare acreditat Peutz Consult GmbH au efectuat măsurătorile în numele Fraunhofer IML. Au instalat microfoane portabile calibrate pe dreapta și pe stânga căii de rulare, fiecare la o distanță de 7,5 m.

Pe pista de testare MAN au fost simulate diverse scenarii și au fost măsurate emisiile lor de zgomot: în primul rând, conducerea la 20 km/h cu sistemul de avertizare acustic AVAS pornit – aceasta implică zgomote de conducere artificiale, deoarece zgomotul de rulare al anvelopelor poate fi auzit clar doar deasupra unei viteze de aproximativ 20 km/h. Au fost efectuate și alte măsurători la 30 km/h și la marșarier cu sistemul de avertizare la marșarier pornit și oprit. În plus, au fost colectate date privind abordarea accelerată. Fiecare măsurare a fost efectuată de cel puțin zece ori.

Rezultatul măsurătorilor din München

Valorile măsurate conform raportului de măsurare al măsurătorilor de zgomot aerian pe pista de testare MAN la 17 martie 2023

 MAN eTruckMAN TGX 18.510Diferență
Marșarier (cu/fără sunet de avertizare)47,8/45,7 dB(A)60,9/60,1 dB(A)-13,1/14,4 dB(A)
Trecere în accelerare50,4 dB(A)62,4 dB(A)-12 dB(A)
Viteză constantă de 20 km/h48,9 dB(A)54,7 dB(A)-5,8 dB(A)
Viteză constantă de 30 km/h52 dB(A)56 dB(A)-4 dB(A)