Green Deal: Ecologizarea transportului de marfă în vederea obținerii de mai multe beneficii economice cu un impact mai mic asupra mediului
Comisia Europeană a propus măsuri pentru a face transportul de marfă mai eficient și mai durabil prin îmbunătățirea gestionării infrastructurii feroviare, oferind stimulente mai puternice pentru camioanele cu emisii scăzute și informații mai bune cu privire la emisiile de gaze cu efect de seră din transportul de mărfuri. Scopul este de a crește eficiența în cadrul sectorului, de a ajuta sectorul să contribuie la obiectivul de reducere cu 90% a emisiilor din transport până în 2050, așa cum este stabilit în European Green Deal, permițând în același timp creșterea pieței unice a UE.
Utilizarea mai eficientă a capacității feroviare
Construcția liniilor de cale ferată este costisitoare, iar aglomerația este în creștere în UE. Regulamentul propus va optimiza utilizarea sa, va îmbunătăți coordonarea transfrontalieră, va crește punctualitatea și fiabilitatea și, în cele din urmă, va atrage mai multe companii de transport de marfă pe calea ferată. Pasagerii vor beneficia de servicii feroviare suplimentare, deoarece capacitatea rețelei va fi mai bine utilizată, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra serviciilor transfrontaliere, printre altele, permițând conexiuni mai frecvente și rezervări mai devreme de bilete.
Regulile actuale de gestionare a capacității sunt stabilite anual, la nivel național. Acest lucru nu este propice pentru traficul transfrontalier (aproximativ 50 la sută din transportul feroviar de marfă trece granițele); abordarea fragmentată duce la întârzieri la frontiere. Aceasta, la rândul său, împiedică funcționarea pieței unice. Întârzierile din cauza aglomerației din cauza lucrărilor de întreținere necoordonate sunt, de asemenea, frecvente.
Propunerea pentru un regulament privind utilizarea capacității infrastructurii feroviare în Spațiul Feroviar European se bazează pe proiectul de reproiectare a orarului condus de industrie. Scopul este de a răspunde mai bine diferitelor nevoi ale sectorului feroviar: orare stabile și rezervare anticipată a biletelor pentru serviciile de pasageri și călătorii flexibile cu trenul adaptate la lanțurile de aprovizionare just-in-time pentru operatorii de transport de marfă.
Noi stimulente pentru utilizarea camioanelor cu emisii reduse
Peste 50% din transportul de mărfuri din UE este transportat rutier (cifre 2020), iar acest transport contribuie major la emisiile de gaze cu efect de seră. Directiva actuală privind greutatea și dimensiunile stabilește greutatea maximă, lungime, lățime și înălțime pentru vehiculele grele. Propunerea de astăzi revizuiește aceste reguli pentru a permite o greutate suplimentară pentru vehiculele care utilizează tehnologii cu emisii zero, deoarece acestea cresc adesea greutatea unui vehicul. Acest lucru va încuraja utilizarea vehiculelor și tehnologiilor mai curate. Pe măsură ce tehnologia avansează și sistemele de propulsie cu emisii zero devin mai ușoare, datorită parțial utilizării aerodinamicii și a cabinelor.
Utilizarea unor cabine mai aerodinamice și a altor caracteristici de economisire a energiei va fi, de asemenea, încurajată, nu numai prin îmbunătățirea confortului și siguranței operatorului, ci și prin creșterea eficienței sistemelor de propulsie cu emisii zero – adică mecanismul care maximizează puterea motorului.
Propunerea va clarifica, de asemenea, utilizarea, în anumite circumstanțe, a vehiculelor mai grele și mai lungi în traficul transfrontalier, care sunt în prezent permise în unele state membre. Aceasta include clarificarea faptului că statele membre care permit sistemele modulare europene (EMS) pe teritoriul lor le pot utiliza și în operațiuni internaționale între aceste state membre învecinate, fără a fi nevoie de un acord bilateral și fără a limita depășirea unei singure frontiere. Aceasta înseamnă că aceeași cantitate de marfă poate fi transportată în mai puține călătorii.
Pentru a promova transportul intermodal, în cazul în care mărfurile sunt transportate folosind două sau mai multe moduri de transport, dar cu o unitate de încărcare standardizată (cum ar fi o remorcă container sau alta), camioanele, remorcile și semiremorcile au voie să transporte o greutate suplimentară. Înălțimea suplimentară va facilita, de asemenea, transportul containerelor cu cuburi înalte cu vehicule standard.
CountEmissionsEU: comparație a amprentei de carbon
Comisia propune o abordare metodologică comună pentru ca companiile să își calculeze emisiile de gaze cu efect de seră dacă aleg să publice aceste informații sau li se solicită să le partajeze din motive contractuale. Metodologia propusă se bazează pe standardul ISO/CEN recent adoptat pentru cuantificarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră din exploatarea lanțurilor de transport de pasageri și marfă. Datele fiabile privind emisiile din ușă în ușă vor permite operatorilor să-și evalueze serviciile și consumatorilor să facă alegeri în cunoștință de cauză cu privire la opțiunile de transport și livrare.
Următorii pași
Propunerile vor fi acum examinate de Parlamentul European și de Consiliu în conformitate cu procedura legislativă ordinară.
Share this content:
Post Comment