×

Noi limite de CO2 pentru camioane: Parlamentul UE urmează în mare măsură Comisia UE


Comitetul de Mediu și-a stabilit poziția conform căreia camioanele noi ar trebui să emită cu 90% mai puțin CO2 până în 2040. Săptămâna trecută, statele membre UE au convenit asupra unor valori similare cu cele ale Comitetului pentru Mediu. 

Comisia de Mediu a Parlamentului European a convenit asupra poziției sale cu privire la noile limite de CO2 pentru camioane. În consecință, în 2030, valorile CO2 ale flotei de camioane ar trebui să fie cu 45% sub valorile CO2 din 2019. În 2035 ar trebui să fie de 70 la sută, 90 la sută în 2040. Aceste valori ar trebui să se aplice exclusiv tuturor camioanelor cu toți combustibilii posibili.

În propunerea sa legislativă, pe care a prezentat-o ​​în februarie, Comisia UE făcuse excepții pentru unele grupuri de camioane, de exemplu vehiculele de șantier și camioanele de distributie. Scopul noilor limite de CO2 este de a face UE neutră din punct de vedere al CO2 până în 2050.

Poziția comisiei de mediu, care a fost adoptată cu 48 de voturi pentru și 36 împotrivă, mai trebuie confirmată de sesiunea plenară a Parlamentului European. Acest lucru se întâmplă de obicei fără modificări fundamentale. Parlamentul trebuie apoi să-și compare poziția cu poziția statelor membre UE. Rezultatul va deveni regulament în UE.

Săptămâna trecută, statele membre UE au convenit asupra unor valori similare: cu 45 la sută mai puțin CO2 în 2030, cu 65 la sută mai puțin în 2035 și cu 90 la sută mai puțin din 2040. Sunt exact aceleași valori pe care le propusese Comisia.

Asociația europeană a producătorilor de camioane Acea, în schimb, consideră decizia comitetului de mediu – și astfel și poziția statelor membre UE – drept „valori frumoase pe hârtie, dar nu realiste”. Dacă valorile CO2 ale camioanelor vor fi reduse prin utilizarea sporită a combustibililor alternativi, fără CO2, trebuie să existe și condițiile prealabile. Cu toate acestea, în prezent există o lipsă a unei rețele suficiente de puncte de alimentare și de încărcare pentru combustibili alternativi, fără CO2. Nu există nici un remediu în vedere în viitorul apropiat. În plus, ar trebui create mai multe stimulente pentru a cumpăra camioane fără CO2. Asta se întâmplă prea rar în acest moment.

Pentru autobuze, Comitetul de Mediu va prelua propunerea Comisiei UE pentru a permite doar autobuzele cu zero emisii de CO2 pentru traficul din interiorul orașului din 2030. Excepțiile ar trebui să rămână posibile până în 2035. Statele membre ale UE, pe de altă parte, doresc doar să ajungă la zero la sută CO2 pentru autobuzele orașului în 2035. Potrivit statelor membre, se preconizează că 85% dintre autobuzele orașului vor conduce fără CO2 în 2030.