30 de ani de autobuze Daimler
Odată cu înființarea EvoBus în 1995, cele două mărci consacrate de autobuze, Mercedes-Benz și Setra, au fost unite sub un singur acoperiș. Cu doi ani mai devreme, ambele reprezentau dezvoltări independente în segmentul autocarelor premium de turism. Setra S 315 HDH și Mercedes-Benz O 404 SHD se numără printre cele mai importante autobuze ale acestei perioade de tranziție. Trei decenii mai târziu, merită să aruncăm o privire tehnică asupra a două vehicule care au stabilit standarde, dintre care unele sunt încă în uz astăzi.
EvoBus GmbH
EvoBus GmbH a fost fondată în februarie 1995. A rezultat din fuziunea activităților de autobuze ale Daimler -Benz cu divizia de autobuze a companiei Kässbohrer, aflată în dificultate financiară. Aceasta a marcat începutul unei noi etape în producția de autobuze pentru ambele mărci. Mercedes-Benz și Setra au rămas poziționate independent, dar au beneficiat de sinergii în dezvoltare, producție și vânzări. Astăzi, compania operează sub numele Daimler Buses . Cu mărcile Setra și Mercedes-Benz, este lider de piață în regiuni europene cheie. Unitățile de producție din Mannheim și Neu-Ulm sunt pilonii centrali ai acestui proces.
Două autobuze de legendă
Ambele autobuze, Setra S 315 HDH și Mercedes-Benz O 404 SHD, au fost dezvoltate independent unul de celălalt la începutul anilor 1990. Se numără printre ultimele modele de autocare înainte de integrarea lor în EvoBus. Mercedes O 404 a fost introdus în 1991, iar Setra S 315 HDH a intrat pe piață la scurt timp după aceea. Ambele modele erau destinate segmentului premium al pieței europene de autocare și aparțin categoriilor high-and-high-decker.
Modelul O 404 SHD (super-high-decker) a fost cea mai înaltă configurație din această serie. Printre caracteristicile sale se numără o înălțime totală mare de 3,85 metri, o podea plată a habitaclului, fără trepte, și un portbagaj corespunzător de spațios. Setra S 315 HDH aparține, de asemenea, categoriei de top a seriei sale, dar prezintă o filozofie a caroseriei oarecum diferită. În timp ce Setra se bazează pe o construcție clasică a cadrului cu elemente de caroserie atașate, modelul O 404 a fost fabricat cu piese mari, ambalate adânc. Acest proces a permis un aspect modern, dar a redus opțiunile de modificare ulterioară, cum ar fi reglarea pozițiilor ușilor sau ale cabinei. O diferență cheie constă în abordarea designului: modelul O 404 a fost proiectat la Daimler de designerul șef Bruno Sacco, în timp ce Wolfgang Papke a fost responsabil pentru designul caracteristic Setra.
Două modele, același motor Mercedes-Benz OM 442 V8
Ambele vehicule sunt echipate cu motorul diesel Mercedes-Benz OM 442 V8, cu o cilindree de 14,6 litri. La modelul O 404 SHD, motorul produce până la 440 CP, în timp ce la Setra S 315 HDH, puterea este de aproximativ 380 CP. Motoarele sunt cunoscute pentru funcționarea lor lină și cuplul constant. Cu o întreținere și un stil de condus adecvate, acestea au atins până în prezent kilometraje de câteva sute de mii de kilometri. Conform experienței operatorului, consumul mediu de combustibil este între 24 și 28 de litri la 100 de kilometri, în funcție de utilizare, sarcină și profilul traseului.
Setra folosește o transmisie manuală cu opt trepte de la ZF . Mercedes-ul O 404 SHD este echipat cu o transmisie cu șase trepte, care putea fi suplimentată opțional cu sistemul de schimbare semiautomată EPS. Ambele variante permit schimbări line ale vitezelor și necesită instruire a șoferilor. Transmisiile automate nu erau încă comune în sectorul autocarelor la acea vreme.
Maniere de echipare diferite
Interioarele prezintă maniere de echipare diferite. Mercedes-Benz O 404 dispune de încălzire continuă a pereților laterali, asigurând o căldură plăcută chiar și la temperaturi exterioare scăzute. Setra a optat pentru un încălzitor cu convector combinat cu o funcție de recirculare reglabilă separat pentru compartimentul șoferului și al pasagerilor. Operarea se face prin intermediul unor comutatoare și butoane ușor accesibile. Ambele autobuze oferă posturi de lucru orientate către șofer, cu instrumente rotunde, primele afișaje digitale și o ergonomie sofisticată.
În ceea ce privește spațiul de depozitare, modelul O 404 SHD are avantajul datorită înălțimii sale mai mari. Compartimentele inferioare pentru bagaje sunt deosebit de adânci și oferă mult spațiu, ceea ce este esențial pentru excursiile școlare și cele de grup . Accesibilitatea prin intermediul unor trape mari, cu mânere bine plasate, este o soluție practică. Setra oferă, de asemenea, mult spațiu de depozitare; aranjamentul trapelor urmează o logică diferită, dar pare la fel de bine gândit. Ambele vehicule oferă, de asemenea, opțiunea de a găzdui spațiu suplimentar de depozitare sau accesorii de bucătărie în spate.
Facilitățile la bord includ toalete și bucătării standard. Setra prezentat aici dispune de o bucătărie TM, în timp ce Mercedes-Benz are o bucătărie Frenzel. Sunt incluse și aparate de cafea, încălzitoare de apă și, în unele cazuri, convertoare de 230 de volți. Ambele vehicule sunt dotate cu monitoare video, casetofone și schimbătoare de CD-uri. Multe dintre aceste sisteme sunt încă funcționale astăzi, ceea ce vorbește despre calitatea tehnologiei.
Kituri de service
Ambele vehicule sunt dotate cu kituri de service tipice anilor 1990, inclusiv guri de ventilație, lumini de lectură și, în unele cazuri, comenzi de climatizare. Diferențele pot fi observate la detalii precum compartimentele de depozitare, mânerele ușilor și intrările. Intrarea în modelul O 404 SHD este puțin mai înaltă, lucru care trebuie luat în considerare pentru pasagerii cu mobilitate redusă . Designul modelului Setra permite înălțimi de acces ușor mai mici.
La trei decenii de la începerea producției, ambele modele sunt încă utilizate activ, de exemplu, de către companii de turism mai mici sau în operațiuni cu mașini clasice. Un exemplu este Mercedes-Benz O 404 SHD de la Meistertouristik, care, în ciuda vârstei sale, operează în mod regulat în serviciile de turism interne germane. Nu este înmatriculat ca mașină clasică , dar este utilizat în mod regulat. Nivelul ridicat de îngrijire și întreținere este recompensat de fiabilitatea și manevrabilitatea plăcută.
Mercedes-Benz O 404 SHD este considerat precursorul tehnic al seriilor ulterioare, precum Travego și Tourismo , dar nu a reușit niciodată să egaleze cifrele de vânzări ale predecesorilor și succesorilor săi. Cu toate acestea, rămâne o piesă din istoria autobuzelor, prețuită de pasionații de autobuze de astăzi.
Ambele vehicule reprezintă un deceniu de tranziție. Ele marchează sfârșitul dezvoltării separate a două mărci majore și, simultan, începutul unei noi ere sub EvoBus, care continuă și astăzi sub Daimler Buses. Într-o eră a electromobilității , a sistemelor de asistență și a soluțiilor telematice, aceste autobuze amintesc de o perioadă în care tehnologia de conducere, calitatea materialelor și experiența șoferului erau în centrul atenției.
Share this content:

 
								





 
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                     
                                    
Post Comment